رواية حب وكبرياء الفصل الرابع


 الفصل الرابع من حب وكبرياء 🌺

الجزء الثاني من السلسلة الروائية أشواق وحنين 🌸

جاسمين قاعدة في أوضتها سرحانه بتفكر في حياتها الجاية مع وسام وهتعمل إيه معاه  وتوجه ازي // كل مرة ترفض تقبله خايفة من المواجهة دي خايفه يكون متجوزها فعلا  بمزاجه  محدش غاصبه عليها ،،،طول الشهر اللي فات بتخلق أعزار ليه مش عايزه تصدق أنو تجوز عليها بحمو إرادته مش مصدقه أصلا أن وسام يعمل كده 

دخلت عليها فاطمه لمحت بنتها قاعدة سرحانه حتي مش منتبه ليها لما دخلت عليها 


فاطمة : في إيه يا جاسمين هتفضلي حبسه نفسك كده علي طول لا بتنزلي ولا بتقعدي معانا زأي الأول بس لو اعرف فيكي إية مغيرك كده 

جاسمين اتفجاءت بيها هي محستش اصلا لما دخلت عليها 

جاسمين بخضه  : ماما 

فاطمة : لااااه  دانتي حالتك مطمنش مالك يا بنتي فيكي إية  

جاسمين : هيكون في إيه يا ماما ما أنا كويسه أهو 

فاطمة : مش بيان اللي شايفه قدامي يقول وحده شيله هموم الدنيا كلها فوق دمغها قوليلي يا بنتي فيكي إية 

جاسمين لسه هترد عليها الباب خبط وكانت موهجه 

موهجه : حضرت الظابط وسام تحت وعايز يقابل جاسمين قالي اطلع انادمك 

جاسمين أول مسمعت أسمه اتاخدت والكلام هرب منها ومش عارفه ترد 

فاطمة : وماله انزلي قوليله خمسه دقايق وهتنزل تقبله 

جاسمين برتباك : بس أنا مش هنزل يا ماما 

فاطمة باستغراب : ليه مش هتنزلي تشوفي جوزك دي رابع مره يجي ومترديش تقبليه ،،، أنا دلوقتي عايزه أعرف فيكي ايه وبترفضي كل مره تقبليه ليه 

جاسمين بنرفزه  : مفيش يا ماما مفيش انا نزله أهو 

انزلي قوليله اني نزله 

فاطمة :  طيب افردي وشك ده شويه كده جوزك هيطفش منك ويبص بره 

ونزلت وسابتها 

جاسمين لنفسها يبص بره مابص وللي كان كان 

قامت لبست هدومها وصلت فرضها ونزلت تقبله 

هو أول مشافها راق قلبه عليها ملامحها دابلانه وبهته وحزينه حزن أوي عليها وأن هو السبب ل حزنها ده بس ما باليد حيله 

  جاسمين : أفندم عايز ايه 

وسام بهمس لنفسه بيقول : يا شوق عيني ل عينك 


وسام كانت وحشها لابعد حد أكتر من شهر  بتتهرب منه شهر هيموت ويشوفها ولا حتي يلمح خيلها أشواق وحنين ليها فاق الوصف بمراحل 


هي كمان شوق الدنيا ليه بس كبرياءه منعها فابتتظاهر بالثبات الموظيف اكيد هي التانيه هتموت عليه 

وسام : طيب اقعدي هنتكلم وحنا واقفين كده 

جاسمين : من غير متبص في عنيه هي عارفه لو بصت في عنيه هيحصل إيه إحنا ممكن نكذب لكن العيون عمرها متكذب أبدا هيبان فيهم شوق* حنين * حب * اشتياق *لهفه  وهي خايفة تضعف قدمه 

جاسمين : قول يا حضرة الظابط اللي عايز تقوله  وخلصني واقفين قاعدين متفرقش 

وسام : وحشتيني يا جاسمين وحشتيني أوي

جاسمين رفعت عيونها في عينه لقت حب صادق بيان في عنيه لهفه أكبر من لهفتها ،، اشتياق أكبر من اشتيقها ....حنين فايض رق قلبها ليه 

وتجمعت الدموع في عيونها 

وسام شدها ليه حضنها بكل الشوق والحب اللي في قلبه ليها بسها بالهفه في كل حته في وشها ومع كل قبله  بيهمس بكلمه وحده وبيرددها وحشتيني وحشتيني

وحاشتني عيونك همسك كلامك حتي طوله لسانك وحشتيني  وحشتيني أوي يا جاسي أوي 

كنت ميت الشهر اللي فات عليه بعيد عنك 

دلوقتي بس رجعتلي روحي دلوقتي بس رجعتلي الحياة 


هي قصاد المشاعر دي كلها انهار ثبتها ومستسلمه ليه 

تماماً ....هي كمان مشتقة ليه جدا.... تجوبت معاه وبدلته مشاعره وحسياسه .... حس بيها وبتجوبها معاه طار 

من الفرحة وتعمك أكتر طالب المزيد 


بس بعد وقت فاقت هي لما حست بيه زودها اوي دفعتها عنها وبعصبيه شديده قالت 

جاسمين : ولما كل الحب اللي حسه ولمسه منك  ليا أنا/ ليه جرحتني 

ليه كسرتني / ليه يا وسام !؟ ليه 


وسام  : ........ساكت مش عارف يرد يقول إيه 

جاسمين بعصبيه:  رد عليه بكلمك انت فعلا متجوز الست دي !؟

وسام بصوت ضعيف : أيوه منا قولتلك قبل كده 

جاسمين : يابرودك يا شيخ بتقولها كده ولا علي بالك 

وسام :......ساكت 

جاسمين : قولي سبب وحد بس يخليك تعمل كده فيه

وسام : من غير أسباب ينفع... دلوقتي متساليش عن حاجة وهتعرفي كل حاجة في وقتها 

جاسمين : هعرف إيه !؟/ ولو عرفت هايغير في الموضوع إيه /في نهاية  سيادتك متجوز 

وحده تاني غيري ........... سكتت شويه وكملت كلامها 

بتقولها بحبك زأي مبتقولي ؟!

 بتاخدها في حضنك زأي منا كونت فيه من شوية؟ !


وسام :متفكريش في الموضوع من الناحيه دي علشان متتعبيش 

جاسمين بنرفزه : نعم....مفكرش ؟! ومال أفكر في إيه 


يا حضرة الضابط ... أفكر في إيه يا ابن عمي ؟!


أقولك أنا بفكر في إيه ؟


بفكر ازي بتقول كلمه بحبك لوحده غيري؟! 

ازي بتحضن وحده غير ؟ازي بتنام جنب وحده غيري ؟

بتعاملك هي ازي/ بتدلع عليك بتقولك بحبك ؟!

مريحك؟! وشايفه كل طلباتك؟! ازي ازي ازي قولي دماغي هينفجر من كتر التفكير انا تعبت 

وسام والدموع في عنيه علي الحاله اللي وصلت ليها وهو السبب فيها 

شدها من أيدها وقال :-

وسام : ارجوكي كفايه كفايه دموعك دي بتدبحني 

وأنا واقف عاجز مش بأيدي اعمل حاجة 

جاسمين بدموع : طب قولي رياحني أنت ازي بتتعامل معاها ها ؟

عايش معاها حياة طبيعية؟ 

هي اللي بتعملك تفطر وتغسلك هدومك بتقولها إيه 

لما أكلها يعجبك 

بتقولها إيه يا وسام لما بتبقي نايمه في حضنك ؟

وسام بدموع : كفايه يا عمري كفايه وحياتك عندي غصب عني انا هقولك علي كل حاجة بس دلوقتي مش هقدر علشان خطري ثقي فيه انا ماحبتش غيرك في حياتي وعمري ماهقولها لوحده تاني غيرك 


جاسمين : سبب واحد بس ،،قولي سبب واحد بس  

يخليك تعمل كده فيه 


وسام : قولتلك مش دلوقتي 


جاسمين بكبرياء : خلاص طلقني 


دخل في الحظه دي الحج وهدان ومحمد 

الحج وهدأن بصدمه : إيه اللي سمعته ده يا جاسمين طلاق إيه يا اللي بتقولي عليه إنتي اتجننتي قالها بعصبية زيادة 

جاسمين / أيوه يا بابا انا عايزه أطلق مستحيل أعيش معاه 

محمد باستغراب  : في إيه يا وسام حصل إيه لكل ده 

وسام باصص لأرض وساكت 


جاسمين : طبعا مش هيرد عليك فعلا جبان وخاين 


الحج وهدأن بعصبية شديدة  : اخرسي خالص من أمتي وانتي بقلة الأدب دي 

في وحده محترمه تكلم جوزها كده بتشوفي أمك تتكلم معايا بقلة الأدب بتاعتك دي 

جاسمين : ايوه يا بابا لما يكون البيه متجوز عليه 

أتكلم بطريقة اللي تعجبني 

الحج وهدان ومحمد بصدمه  في نفس واحد / إيه 

جاسمين : أيوه يا بابا البيه متجوز ومراته جات يوم حفلته يوم متصاب أبيه عرفان 

كنت ديما يا بابا تسألني سبب حزني السبب أهو قدمك 

يوم كتب كتابي علي حضرة الظابط يوم ما أعرف 

أنو متجوز 

محمد : صح الكلام ده يا وسام 

وسام : ساكت 

الحج وهدأن : طول عمري عملك أبني مش إبن اخويا 

وبثق فيك ثقه عمياء وأنت طلعت متجوز 

طب ليه لما أنت متجوز تطلب أيد بنتي فاهمني يا أبني

وسام أخير صوته طلع وقال : انا هفهمك  علي كل حاجة وهقولك انا عملت كده ليه  

 

وهدأن : معاك يا أبني قول عايز تقول ايه 


وسام : دلوقتي مستحيل أديني شويه وقت 


جاسمين : دلوقتي حالا ياما تطلقني حالا 


وسام : مش هقول /وطلاق مش هيحصل غير  علي جثتي 


جاسمين هرفع عليك قضية خلع وهكسبها في جلسة 

وحده أنت متجوز عليه من غير علمي 

وسام :خلاص يا بنت عمي بنا المحاكم بس انا مش هطلق 

وسابهم ومشي

انهارت بعد مامشي وبكت بحرقه علي حالها 

محمد عايز يهديها قال :-

جاسمين اكيد في حاجة غلط اكيد وسام مخبي 

حاجة هو مستحيل يعمل كده انا عرفه كويس 

وعارف قد ايه بيحبك انا هروح وراه لازم أفهم منه 

في إيه وعمل كده ليه بس اهدي إنتي ماينفعش 

اللي بتعمليه في نفسك ده 

وسابهم وخرج ورأي وسام علي بيت عمه يستفهم منه هو عمل كده ليه 


الحج وهدأن بحزن علي حاله بنته قال :-

اخوكي معاه حق يا جاسمين وسام عمره ميعمل كده 

قاصد اكيد في حاجة جبرته علي اللي عمله ده 

انا أيوه انفعلت عليه بس بعد مرجعتي نفسي قولت 

مستحيل وسام يعمل كده قاصد 


جاسمين بدموع : أهو عمل يا بابا أهو عمل انا خلاص 

مش عايزه مهما كانت الأسباب في النهاية 

وسام طلع متجوز وحده غيري مستحيل اقعد يوم تاني علي زمته شوفلك حل يا بابا

انا لازم ارفع قضيه خلع مستحيل اسمحه 


الحج وهدأن بعصبية شديدة : خلع إيه اللي بتقوليه 

ده مش هيحصل ابدا 

استني لما نشوف هو عمل كده ليه هو فعلا متجوزه ولا لا 

أنا حاسس انو في سر في موضوع جوزه ده

فاطمة دخلت على آخر حديثهم وهي مستغربه مين اللي اتجوز 

فاطمة باستغراب : هو مين اللي تجوز 

بعد كده شهقت جامد وخبطت  علي صدرها وقالت :- 

هو محمد ابني اتجوز المصرويه دي من ورنا 

الحج وهدأن : هو حد جاب سيرة ابنك دلوقتي 

فاطمة : أمال مين؟!

جاسمين بكسرة : وسام يا ماما وسام اللي طلع متجوز 

فاطمة  بصدمه : إيه 

في بيت الحجه وجيهة 

وسام دخل من بابا القصر واخد في وشه والغضب 

باين عليه طالع على طوال علي  وضته من غير 

ميكلم حد 

وجيهة ومريم قاعدين وهو طلع علي طول 

وجيهة باستغراب : ماله اخوكي جاي وخد في وشه 

كده لا سلام ولا كلام ؟!

مريم : مش عارفه يا ماما انا اللي أعرفه انو كان عند جاسمين في بيت عمي هو قلي كده قبل ميروح عندهم

وجيهة والقلق بأن علي ملامحها قالت : أنا قلبي مش 

مطمن وخصوصا أنو ليه فترة متغير 

ولدي وأنا خبره زين ليه فترة حزين ومهموم 

جاسمين وبتدت تتوتر وتقلك هي كمان بس عايزه 

تطمن أمها قالت : يعني هيكون في إيه يا ست الكل بس انتي هتفضلي شايله الهم كده علي طول حتي بعد مكبرنا  

تلقيه من ضغط الشغل عليه بس 


محمد دخل من مدخل  القصر  الكبير شاف بعنيه 

لوحه فنيه قصاده مرسومه بريشه فنان ماهر 

مريم قاعدة جنب أمها علي الكنبة شعرها كله جاي علي جنب واحد لبسه ليجن وبدي قط تاه في 

جمالها ولسان حاله بيقول 

مشتاق وهواك هوايا وملوش نهاية وبادوب فيك دوب 

ولا يوم بتجيني إلا تخليني اسهر وابات مغلوب 

من زمان قلبي نفسه يوم يلقاك 

شوقي لعنيك مالو مثيل 

وحنيني ليك اه يا جميل 

يوم بعد يوم يعلا والغرم يحلا لو في مره تميل 

قرب وتعالي وبلاش تتعالي علي قلبي الديب فيك 

قرب لي يا حبي الوحيد أيدي في إيدك نبعد بعيد 

نحضن أمانينا شوقنا في عنينا كل ليله يزيد 

قرب وتعالي وبلاش تتعالي علي قلبي الدايب فيك 


لمحته وجيهة واقف من بعيد نادمت عليه وقالت 

وجيهة بالهفه : تعالي يا ولدي واقف ليه عنديك 


مريم لفت بوشها عليه وهمست محمد 


ونكمل الحلقة اللي جايه 


حب وكبرياء بقلم 

زهرة الريحان 🍀

꧁꧁꧁꧂꧂꧂

٪ لمتابعة الفصل الجديد اضغط هنا  


 للرجوع الفصل السابق اضغط هنا 


 اضغط هنا لمتابعة ألبوم الرواية اضغط هنا 

تعليقات