رواية حب وكبرياء الفصل الثالث


 الفصل الثالث من حب وكبرياء

 الجزء الثاني من السلسلة الروائية أشواق وحنين 🌸

تم كتب كتاب منال ويذيد من غير فرح زأي ماهي عايزه أكتفي بقاعدة عائلية .....وتم كتب كتبهم وخدها وسافر بيها علي القاهرة طول رحله سافرهم صمت تام استحوذ عليهم 

هي بتفكرجديدة الظروف اللي فرضتتها عليها أو بمعني أصح كبرياءها هو اللي أزي هاتتعامل معاه هي مش بتحبه هو بنسبالها شخص غريب عنها أول مرة تبقي هي وهو في مكان واحد لوحدهم فاقلقانه وخايفه من حياة جديدة الظروف اللي فرضتتها عليها أو بمعني أصح كبرياءها هو اللي خلها تعمل كده فرضت نفسها علي واحد مش بتحبيه 


يذيد : برضوه نفس القلق والتفكير في حياته الجديدة معاها 

هو بيحبها وبيعشقها بس هي جرحته جامد جدا 

أولا لما أستخدمته كوسيلة للانتقام لكرمتها 

ثانيا 

رفضت يتعملها فرح ولا حتي رديت تلبس فستان ابيض اكتفت بس بفستان سهره كأنها مغصوبه عليه وده جرحه أوي ماكنش ضربها علي أيدها هي اللي أختارته بنفسها........هو عارف اخترته ليه وازاي....... وعملت كده ليه اصلا بس علي الأقل تتصرف قدم أهلها والناس صح وتبين أنها سعيدة 


وصلو بيتهم فتح الباب قلها اتفضلي يا عروسة قالها بطريقه استهزاء وسخريه 


دخلت هي الأول وهو وراها صمت رهيب دام دقائق بنهم هي واقفه مش عارفه تتصرف أزي قطع الصمت ده يذيد 

يذيد : هتفضلي واقفه كده كتير 

منال بتوتر : منا مش عارفة حاجة لسه في الشقه 

يذيد : تعالي أعرفك خدها بيفرجها علي الشقه 

يذيد : ده يا ستي المطبخ 


منال وهي مضطربة : حلو... كويس 


يذيد : وده الحمام الرئسي بس في حمام في أضتك 


وشاور بيده وقال ودي أوضتك..... ودي أوضتي


سهام باستفهام : أوضتي؟!.... وأوضتك؟!.... هو كل واحد فينا هاينام في مكان ؟!


يذيد : أمال مستنيه إيه سيادتك إنتي صدقتي إنك مراتي بجد 


منال : أمال أنا إيه ؟!


يذيد بعصبيه : إنتي عارفه كويس إنتي إيه ...

......إنتي ولا حاجة هنا ...إنتي إنسانه أنانية كل همك نفسك وبس ومش همك إنك تجرحي في قلوب الناس كل ده علشان واحد عمره حتي مفكر فيكي 

قولتلك قبل كده إنتي ملكيش وجود في حياتي.... 

لا دلوقتي ولا قبلين ولا هيكون 

وسبها ودخل أوضته


وهي كمان دخلت أوضتها جره ورها خيبة الأمل في مستقبل ملوش ملامح

رمت نفسها علي السرير تبقي بحرقه وتلوم نفسها

 إنتي بتبكي ليه دلوقتي إنتي زرعتي ودلوقتي بتحصدي زارعتك استحملي بأي أهنتة ليكي وذله 


************************

عرفان خرج من المستشفى وراح علي بيته وسهام كل شغلها تهتم بيه....كل طلبته هي اللي بتعملها و معاد أدويته هي اللي بتوظب عليها ولما تجي معاد الحقنه برضوه هي اللي بتديهاله في دراعه 

عرفان خد علي وجودها و قربها منها وبيستني تجيله بفراغ الصبر

كل شوية يبص في الساعة بتاعته يشوف قربت تجي ولا لسه هي كل يوم الساعة تسعة تروح عنده تغير علي الجرح وتديله أدويته

أخيرا جت الساعه تسعه وهي خبطت ودخلت 

سهام : مساء الخير 

عرفان أول مشافها سعادة الدنيا في عنيه 


عرفان :مساء النور النهاردة متأخرة خمس دقائق 


سهام : معلش والله غظب عني كنت عند فرحان 


عرفان بضيق : وأنتي إيه اللي وداكي هناك أنا مش محرج عليكي مافيش خروج من بره القصر والا تكونيش قولتي اني راقد في سريري ومش هقدر اخليكي تسمعي كلامي 


سهام وهي خلاص الدموع في عنيها:

انا مروحتش من نفسي غفيرك عتمان جيه أخدني أشوف فرحان كان درجة حرارته عاليه وماكنتش وحدي كان معايا وسام 

عرفان كان هيتجن من غيرته عليها وهي بتقول أسم أخوه برقه دي وتمني لو سمع أسمه هو منها 


عرفان بغيره وحده : مسموش وسام علي فكره اسمه حضرة الظابط وسام ..... ولا تقولي الأستاذ وسام ....وياريت ماترفعيش الألقاب ..... وياريت متقوليش حاجة خالص يكون أحسن 


سهام مش وخده بالها أنو من غيرته عليها بيقول كده تفكره شايفها أقل منهم فقالت 

سهام : أسفه يا عرفان بيه تاني مره هاخد بالي ومش هشيل التكاليف ما بينا  

وبعد إذنك ممكن تسمحلي أشوف شغلي واغير علي الجرح 


عرفان حس أنو ذودها معاها جدا وشاف دموعها اللي بتحارب علشان متنزلش فحن قلبه عليها وقال 


عرفان : أنا جوزك علي فكره لو نسيتي أحب افكرك أنا بقول كده علي أخويا مش عليه أنا 


سهام بزعل : حضرتك شايفني أقل منكم فالازم متخطاش حدودي شكرا لحضرتك للفت نظري لنقطة دي


عارفان بيقول لنفسه ده اللي فهمتيه ودخل دمغاها اللي زأي الحجر دي انا مش عارف إزاي دي دكتوره........صحيح دكتوره بهايم من معشرتها ليهم مخها باقي زيهم مش قادرة تحس بحبي ليها غابيه!!!! 


عرفان : تعالي 

سهام قربت منه وقالت : نعم 

عرفان : نعم إيه مش هتشوفي شغلك وشدها ليه قعدها علي رجله 

سهام وهي متوتره من قربه طيب سبني اشوف شغلي مش هعرف كده 

عرفان بسها في خدها وهو بقول 

أنا مش شيفك أقل منا.....دي غيره

سهام بصتله باستغراب  

عرفان : أيوه غيرة... غيرت عليكي لما سمعتك بتقولي إسم أخويا كده علي لسانك 

وقرب منها خد شفايفها في رحله طويلة بنهم 


سهام مشاعر جديده عليها أول مره حد يقرب منها كده يكتحم عزيه جسدها بس الغريبة أنها مش نافره منه ولا بتبعده عنها بالعكس حبه الموضوع جدا 


عرفان بعد وقت رفع رأسه عنها وقال : حبيتك 

سهام مش قادرة خالص تتكلم ولا تاخد نفسها حتي ......هناالباب خبط ،،،نجدها من الوضع اللي هي فيه 


حازم بعد مخبط علي الباب دخل يقول بمزح : أنا جيت 

عرفان بفرحه كبيره برجوع أخوه : حمدالله علي السلامه يا بطل 

حازم : حمدالله علي سلامتك انت يا أخوي 

حصل أمتي ده ومين واد الحرام اللي عملها 

عرفان : متشغلش بالك أنت بالموضوع ده 

حازم : ازي ده؛؛؛؛ اللي عمل كده لازم يدفع الثمن غالي 

قوي يا أخوي هو أنت أي حد إيك دأنت كبير البلد كلاتها يجي حتة عيل ملوش لازمه ويعلم علينا 

دانا ادفنا حي هو وناسه كلاتهم 

عرفان : هههههههههههه قدها وقدود يا ولد أبوي بس انا شيلك ل تقيله 

حازم : هههههههه ماشي يا كبير 

عارفان : الدراسه بدأت مش عايز مناهده عاد 

تروح تشوف دروسك وتواظب علي مذاكرتك ،، أنا وفيت بعهدي معاك وسبتك تروح الدوره وتسافر أوفي بقي أنت وعمل اللي عليك يا معلم علشان دي ثانوية عامة مش لعبه 

حازم : ليه بس السيرة دي مكنا حلوين وبص علي سهام وقال يرضيكي كده يا مرات أخويا الكلام ده يرضيكي ينكد عليه من أولها كده دانا لسه راجع من السفر 

سهام : علشان تنجح وتوصل لازم تتعب وتجتهد في مذكرتك وماتخفش انا معاك هذاكرك واشوف كل دروسك 

حازم : هههههههه دا انتوا رباطيه بقي 

عرفان : مافيش فايده فيك أبدا اطلع يلاااااا انا تعبان ومش حامل رخمتك دي يا رخم 

حازم : هههههههه يا عم متزوقش انا طالع وحدي 

يلا بالإذن

لف ولسه هيطلع رجع تاني إتلفت علي عرفان وسهام وقال 

حازم بسعاده : الف مبرووووك يا أخوي فرحت لك 

أوي ربنا يجعلها جوزة الهنا 


عارفان : الله يبارك فيك يا لمض عقبال منفرح بيك يوم الشهادة الكبيرة 

حازم : يوووووووه يا دي الشهادة ،،سلام يا عم سلااااااام

عارفان بضحك علي أخوه وعميله قال : مش هيكبر آبدا طول عمره كده عند العلام مستهتر 

سهام : ربنا يهدي ويخليكم لبعض 

عرفان وهو هيمان فيها وفي نبره صوتها وحنيتها قال 

تسلمي 

سهام بارتباك : ممكن أسأل سؤال 

عرفان : اتفضلي 

سهام : هو أنت ناوي تعمل إيه مع عماد 

عرفان وشه اتقلب وتعصب جامد وصوته ابتدأ يعلي عليها وقال :-

ده كل اللي همك هعمل إيه مع عماد دانتي حتي مردتيش عليه لما قولتلك حبيتك كل اللي همك عماد وهعمل إيه ل عماد كل اللي همك واد عمك وبس

طيب يا هانم هريحك هقولك هعمل إيه 

هجيبه هنا قدمك وهقطع منه حتة حتة كده استريحتي اتفضلي اطلعي بره انا تعبان وعايز ارتاح لو سمحت

طلعت من عنده وهي بتقول ل نفسها غبية كان لازم تسألي علي الذفت عماد ده أهو أتعصب تاني وفهم سؤالي غلط قبلتها وجيهة في نفس اللحظه اللي خارجه من عنده لقتها سرحانه وبيان عليها الضيق 

حبة تشوف ملها هي ليها فتره ملاحظه تغير أبنها للحسن رغم تعبه وجرحه ورقدتته في السرير إلا أنه 

مبسوط وفي لمعه بينه في عنيه وبيضحك غير العادة كان ديما حزين و ساكت 

الحاله اللي هو فيها دلوقتي مشفتهاش من زمان من أيام هيام ماشفتهوش سعيد كده 

فحبت تطمن في إيه ليه سهام خارجه من عنده مضيقه كده فراحت عندها في أوضتتها خبتط ودخلت 

وجيهة : ممكن أدخل يا بنتي 

سهام كانت نايمه علي السرير سرحانه في كلامه ودموعها علي خدها شافتها قامت بسرعه وهي بتمسح في دموعها وقالت :-

طبعا يا ماما اتفضلي 

وجيهة راحت عندها قعدت جانبها وقالت :-

مالك حبيبتي ،،فيكي ايه يا ضنايا 

سهام : مالي يا ماما منا كويسه أهو 

وجيهة : ممممم عليه انا برضوه مش إنتي اللي قولتيلي انا زي أمك في وحده تخبي علي أمها 

سهام مش عارفه ترد عليها تقول ايه فساكته 

وجيهة : عرفان زعلك!؟

سهام : ........ساكته 

وجيهة فهمت أن هو مزعلها فقالت : معلش حبيبتي أبني عصبي انا خابره زين بس قلبه أبيض 

سهام : مش كده بالضبط يا ماما،،،، بس هو ديما يفهمنى غلط 

وجيهة / حيرتني معاكي عاد قولي إيه اللي حصل بناتكم وأنا أقولك إذا كان هو غلطان ولا لاه 

سهام بإرتباك : أصل عرفان يا ماما....أصل 

وجيهة : هو إيه اللي أصل وفصل ده متقولي على طول

سهام : عرفان يا ماما قلي.....هو أصل قالي يعني هو قالي 

وجيهة بمكر : هههههههههههه قالك إيه 

سهام : يوووووووه باقي لازم تكسفيني يعني 

وجيهة : طب خلاص وأنتي وشك قلب علي طماطم كده هو في حد لسه بيتكسف زيك اكده وكملت كلامها 

عرفان ولدي قالك ان هو عشقك مش اكده 

سهام هزت راسهابنعم وهي مكسوفه وبصه علي الأرض 

وجيهة : طيب وهو ده اللي مزعلك أكده منه 

سهام : إنتي كمان يا ماما هتفهميني غلط زيه 

وجيهة : طب إيه اللي حصل بنكم 

سهام : كل الحكاية اني اتكسفت جامد بعد اللي حصل بنا وبعد اللي قاله،،، لقتني علشان اغير الموضوع 

سألته هيعمل إيه مع عماد 

وجيهة بمكر : وأيه عاد اللي حصل بنكم!؟

سهام قامت واقفه مره وحده وقالت وبعدين يا ماما 

انا قولت حصل حاجة بنا...انا قولت كده محصلش طبعا 

وجيهة : هههههههههههههه طب اقعدي طيب يعني ولو حصل فيها ايه مش مرته حلاله 

سهام بصه في الأرض وساكته 

وجيهة كملت كلامها وقالت : بوصي يا دكتورة انا عارفه أبني كويس هو عشقك ومش من دلوقتي بس 

من ساعة مجابك عندينا وأنا خابره هو عمل اكده ليه 

اللي عايزه أعرفه دلوقتي إنتي شعورك ناحية ولدي ايه؟!

ولاوني خابره زين انك عشقها بس عايزه أسمعها منك صريحه 

سهام : بصتلها باستغراب 

وجيهة بتأكيد : أيوه خابره دي حاجة واضحه زي الشمس 

سهام : معقول باين عليه كده 

وجيهة : هههههههههههه وأكتر إنتي ماشفتيش نفسك لما فاق من الغيبوبة كنتي عامله ازي وكملت كلامها 

هو عشقك وأنتي عشقها يبقي ليه كل واحد منكم في أوضه وكل واحد في مكان مش عايشين ليه حياه 

طبيعية

سهام : هو ديما عصبي يا ماما وعلي طول فاهمني غلط 

وجيهة : فاهمي إنتي الصح ،،، قوليله انك بتسالي علي عماد علشان خايفة عليه هو مش علي عماد 

سهام : مش بيديني فرصة يا ماما علي طول يتهمني ويتعصب عليا 

وجيهة : ده من غيرة عليكي / ولدي وأنا خابره زين 

وكملت كلامها بحنان أم خايفه علي أبنها 

انا مصدقت يا بنتي أنو رجع زأي الأول وبقي زين بيضحك زي الأول 

وده بقي بيتك ولازمن تعملي المستحيل علشان تحفظي عليه 

يلا قومي علشان من النهاردة هتنقلي حاجتك عنده في وأضته كفايه قوي لحد أكده نوم بعيد عن جوزك 

سهام : بس يا ماما ارحله كده لوحدي لا لا لا مش هيحصل أبدا حتي علي الأقل لما هو يقول 

وجيهة : هههههههههههه بس كده نخليه يقول يا دكتوره غالي والطلب رخيص

نهاية الفصل الثالث 

الكاتبة زهرة الريحان 

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

لمتابعة الفصل الجديد اضغط هنا


 للرجوع الفصل السابق اضغط هنا


 اضغط هنا لمتابعة ألبوم الرواية اضغط هنا 

تعليقات