رواية حب وكبرياء الفصل الخامس


الفصل الخامس من حب وكبرياء 🌺

الجزء الثاني من أشواق وحنين 💎

بقلم زهرة الريحان 🌿

همست بالهفه محمد......... مشتاقه ليه ل ملامحه ل صوته ل غيرته عليها ل تحكماته ....كل حاجة فيه وحشها 

تاهت لحظة في ملامحه الرجوليه الجذابه وسرعان ماانتبهت ل نفسها 

طلعت تجري من قدمهم علي أوضتها وشعرها الغجري طاير معاها 

هو شفها طلعت تجري من قدمه اتضيق  

بس رجع قال لنفسه تلقاها اتكسفت مني لما شوفتها بشعرها ولبسها ده 


(أنهوا الحب يا سادة الحب وكفي ديما اللي بيحب بايختراع أعزار للي بيحبهم )


وجيهة لقته مضايق قالت : معلش يا ولدي هي بس تلقاها 

 اتكسف منيك هتغير هدومها وتنزل تسلم عليك انت مهما إن كان ولد عمها برضو دمها ولحمها 


محمد : ولا يهمك يا مرات عمي انا اصلا جاي ل وسام 

وجيهة بالهفه عايزه تعرف ماله ابنها قالت :-

أيوه يا أبني ده جه من عندكم حالة حاله هو في إيه بالظبط حصل إيه عنديكم خلاه في الحالة دي 

محمد ساكت مش عارف يرد يقول إيه....هو عايز يفهم من وسام الأول فقال :- انا رايح اشوفه واعرف منه هو ماله وانزل اقولك يا مرات عمي بالإذن

سابها ورايح عند وسام كانت مريم خارجه من أوضتها


مريم اتفجاءت بيه قدمها كانت فكره انو هو لسه تحت عند أمها راحت عنده وهي خايفة من المواجهة 


مريم بصوت مرتبك : أزيك يا ابن عمي 


محمد بعتاب : بخير يا بنت عمي إنتي شايفه إيه؟! 


مريم بغيره : شيفك ماشاء الله عليك هواك جاي علي مصر واللي في مصر 

محمد واقف يتاملها للحظه شايف الغيرة وضحه في صوتها وعنيها فقال 

أيوه عندك حق هوايا جاي علي بحري وناس بحري 

عند سيادتك أي إعتراض؟!


مريم بغيظ : وأنا هعترض ليه؟! وأنا مالي حياتك وانت حر فيها 


محمد بحده : كدابه....كدابه يا بنت عمي كدبه 


مريم بنرفزه : لو سمحت ماسمحلكش تغلط فيه 

ولا تتجاوز حدودك معايا 


محمد وصل لقمة نرفزته وقال : بس إنتي تغلطي عادي بس انتي تجرحي عادي بس انتي تدوسي علي كرمتي وكبريائي عادي سكت شويه وفجأها بسؤاله 


ردك كان إيه؟!


مريم برتباك : ردي علي إيه 

محمد اتعصب ومسك أيدها شدها عليه بيضغط عليها بغيظ وقال : إنتي فاهمه كويس.. وكويس أوي كمان 

مريم : سيب أيدي انا مش فاهمه حاجة 


محمد بهدوء ماشي افهمك يا هانم 


ردك كان إيه علي الدكتور المتيم بجمال الهانم ؟!


مريم بصدمه : إيه ؟! وانت عرفت منين؟!


محمد بنرفزه : أنا في عرفت منين دلوقتي ولا في ردك كان إيه عليه 

مريم بثبات : اللي هقوله مش هيعجبك يا ابن عمي فبلاش نخسر بعض كأولاد عم علي الأقل 

محمد بضحكة سخرية : نخسر بعض هو احنا لسه هنخصر بعض 

علي العموم اللي يريحك يا بنت عمي.....اللي يريحك اعمليه 

انا خلاص مش هفرض نفسي تاني عليكي اكتر من كده 

وجوابك وصلني وتمنالك حياة سعيدة مع اللي اختاره قلبك بالاذن 

سابها ورح عند وسام وهي واقفت مكانها تبكي بصمت 

ولسان حالها بيقول :-

                  في حد ممكن يبقي مش قادر يعيش 

من غير الم 


في حد لو ساب اللي ظلمه يبقي هيموت من الندم 


خليني أخاف علي حبي ليك 

اكتر ما أخاف علي نفسي منك 


خلتني ارتاح للعذاب وانا بين إيدك 

وقفت حياتي عليك وبس وكأني بفرح لو لاقيت قلبي اتظلم 


ظلمت فيا ولسه عايشه ل حبي ليك 

باصعب عليا ولسه مش بصعب عليك ولا يوم معايا 


غمضت عيني مشيت في سكه محسبتهاش 

وعشان بحبك حبيبت حجات مبحبهاش 


وادي النهاية 


***********************

عند منال ويذيد 


منال وقفه في غرفة ملابس يازيد بتختار ملابس مناسبة لفتره الصباح وكمان تكون منسبه ل شغله 

اختارتله لبس كجول استبعدت البدلة 


خرج يزيد من حمامه لقها في وضته وبتقلب في هدومه اتعصب جامد وقال :


يزيد : الهانم بتعمل إيه هنا؟! 


منال بخضه : يعني هكون بعمل إيه بطلع لك لبسك اللي هتخرج بيه 


يزيد : أيوه منا شيفك بس السؤال هنا مين اللي طلب منك كده؟!


منال باستغراب : هو لازم تطلب مني ده وجبي أي زوجه من وجبها تخدم زوجها 


يازيد ضحك بأعلى صوته كله هههههههههههههههه لا والله 

وجبك ؟! وتخدميني؟ !

هو وجبك تخدميني وتطلعيلي لبسي ؟! هو ده وجبك 

لا متشكر انا بعرف 

اطلع لبسي كويس ...ولو علي الخدمه في امكاني اجيب بدل الخدمه عشره شكر لخدمات ساعدتك 

ومن هنا ورايح متدخليش الاوضه دي تاني ودلوقتي امشي اطلعي بره عايز اغير هدومي 


منال خلاص مش قادره تحبس دموعها اكتر من كده 

بدموع قالت : حاضر يا باشا مهندس أي أوامر تانية 

يزيد :لا اتفضلي 

جايه منال تطلع من الاوضه مسك أيدها وقالها 

اعملي حسابك معزومين في اليل بره عند شريكي الجديد 

منال باستغراب : شريكك؟!


يزيد : أيوه هفتح مكتب خاص بيه وكان لازم شريك معايا علشان يغطي معايا التكاليف 


منال : طيب وشغلك؟!


يزيد : الشغل بنهار والمكتب بعد الظهر 


منال : طيب وليه التعب ده كله انت مش محتاج فلوس للتعب ده كله 


يزيد : ومين قالك إني بعمل كده محتاج فلوس 


منال باستغراب : وامال ليه؟!


يزيد : أهو حاجة أشغل وقتي بيها 

ونسي أن علي إيدك اتكسر قلبي 


منال نزلت نظرها علي الأرض بتقول ل نفسها مع حق في كل كلمه قالها 


يزيد : يلا يا هانم علشان تلحقي تجهزي نفسك ل سهره بليل 

وياريت يا مدم قدم الناس انا جوزك متنسيش ده 


منال بحزن : لا مش نسيه 


***************

عند وسام ومحمد 

محمد : وسام 

وسام : ممممممم 

محمد بنرفزه : هو إيه اللي ممممممممم

بكلمك من الصبح وانت مش راضي ترد عليه ولا ترسيني علي بر معاك 

وسام : عايز تعرف إيه 

محمد بحده : حكاية البنت دي اللي بتقول عليها مراتك ديه

وسام : معنديش حاجة أقولها 

محمد يعني ايه البنت دي مرتك بجد 

وسام بضيق : أيوه 


محمد بعصبية شديدة : أنت بتستعبط أنت مفكر إني ممكن أصدق الهبل بتاعك ده انا اكتر واحد عرفك 

وعارف أنت قد إيه بتحب جاسي 

وسام بعصبية زيدة : اللي عندي قولته معنديش حاجة تاني أقولها أفهم باقي 

محمد بثبات : خلاص يبقي متزعلش من اللي هيحصل 

مستحيل اغصب جاسمين علي حاجة هي مش عايزها 

وهي حبه تتطلق منك بدل منضطر نرفع قضية خلع 


محمد عمره ماشك في وسام هو بيضغط عليه بس 

علشان يعرف الحقيقة 


وسام بحزن : اللي هي عايزه هعمله لو حبه تطلق............وسكت شوية مش قادر ينطقها بس مضطر يقولها ....هطلقها 

محمد باستغراب : لدرجة دي يا ابن عمي ده باينه 

موضوع كبير وانا مش هرتاح ويهدالي بال غير لما اعرف 

 وسكت شويه وبعد تفكير قال: 

البنت دي ليها علاقه بالمهمة الأخير بتاعتك اللي اتصبت فيها ؟!

وسام :.........ساكت

محمد : ماترد عليه البنت دي ليها علاقة بشغالك 

وسام : معنديش أوامر إني أتكلم في أي حاجة أفهم باقي إنت ادرا الناس بشغلنا 

محمد : أنا كده فهمت 

بس قولها يا وسام حرام هي كده بتتعذب 


وسام : أقولها وعرض حياتها للخطر انا كونت هموت علي أيديهم لا يمكن أعرض حياة جاسمين للخطر 

خليك معايا وقف جنبي وفترة وهتعدي 


محمد : إن شاء الله خير متشغلش بالك إنت بجاسمين

أهم حاجة عندنا سلامتك وتخلص المهمة دي علي 

خير يا واد عمي ....وربت علي كتفه وقال خلي بالك من نفسك 


وأنا مش هجيب سيره للحاجة ولا عرفان وهحاول

اهدي الوضع شوية عندنا 

وسام بمتنان : تسلمي يا واد عمي ده العشم برضو


 جاي يمشي محمد وجيهة ندمت عليه 

وجيهة بالهفه : محمد يا ولدي علي فين أكده سيبني علي نار وماشي مش قولتلك تشوفه ماله وتجي تقولي


محمد كان ماشي وقف يرد عليها براتباك قال :

هيكون في إيه يعني يا مرات عمي دوال عرسان جداد 

وجاسمين بتدلع عليه 

اكمنه يعني مشغول بشغوله ومسألش عليها ومش عارفه تشوفه 

وجيهة مش مصدقه الكلام ده هي عارفه أن جاسمين 

عاقله ولا يمكن يكون ده السبب فقالت :

وجيهة : لااااه جاسمين عاقله وراسيا لا يمكن يكون 

ده السبب إنت عضحك عليه يا واد فاطمة

محمد بتأكيد : ده اللي حصل يا مرات عمي 

أهي العاقله والراسيا دي اتجننت علي ايد ابنك 

وجيهة : هههههههههههههه ليه باقي وابني ماله 

عملها إيه جننها بيه 

محمد : عشقته يا مرات عمي واللي بيعشك لازمن يتجنن يلا بالاذن أنا ماشي 

وجيهة / مع الف سلامه يا ولدي سلملي على جاسمين وعلي الحاجة فاطمة 

محمد : يوصل يا مرات عمي 

*************************

سهام قاعدة في جنينه القصر مره وحده تليفونها ران 

برقم غريب 

فتحت تليفونها وردت عليه 

سهام : الووو وووو 

المتصل : أخير سمعت صوتك 

سهام بخضه وخوف : أنت؟!

المتصل : أيوه يا هانم أنا 

ياتارا مين اللي بيكلم سهام؟!

وكان رد مريم ل جاسر علي طلبه إيه.... وأيه اللي استنجه محمد من كلامها 

حب وكبرياء بقلم زهرة الريحان 🍀 

تعليقات