رواية حب وكبرياء الفصل الثاني


 

الفصل الثاني من حب وكبرياء🌸

الجزء الثاني من السلسلةالروائية أشواق وحنين 🍁🌼

فاطمة : جاسمين يا جاسمين

جاسمين : مممممممم 

فاطمه :مش جايه معانا المستشفي ؟  إبن  عمك فاق وتنقل من العنايه المركزه 

جاسمين : حمدلله علي سلامته بس انا مش رايحه 

فاطمه : ليه يا حبيبتي 

جاسمين : من غير ليه مش رايحه وخلاص 

فاطمه : أنا عايزه أعرف في إيه بالظبط ديما قاعدة ساكته  مش بتكلمي حد ،..واد عمك مزرتهوش ولا مره من ساعه مدخل المستشفي كمان جوزك كل ميتصل بيكي مترديش تردي عليه ولو جاه عندنا بتتحججي بأي حاجه علشان متنزليش تشوفيه 

أنا سايبكى براحتك ليه فترة مش حابه اضغط عليكي بس دلوقتي لازم تقوليلي مالك فيكي أيه 

جاسمين والدموع بتلمع في عنيها : مفيش حاجة يا ماما لو سمحتي سبيني وحدي أنا تعبانه  وعايزه أنام 

فاطمه بحنان : يا بنتي لما متقوليش لامك على اللي فيكي وللي تعبك كده هتقولي لمين 

جاسمين فعلا كان نفسها ترمي نفسها في ده...بس مستنيه تسمع وتفهم منه هو الأول ليه عمل فيها كده فضلت الصمت 

جاسمين : خلاص يا ماما أنا رايحه معاكو انزلي وأنا هلبس وانزل وراكي ومتشغليش بالك أنا كويسه 

فاطمه : طيب يا بنتي هحاول اصدق  كلامك ده ربنا يصلح حالك يا قلب امك 

نزلت جاسمين وكان في انتظارها محمد وفاطمة والحج وهدان بيجهزو علشان يروحوا  يزورو عرفان في المستشفي 

************************

  في نيويورك 🏡عند محمود وصافي 

دخل محمود من الباب لقه الانوار كلها مقفول والدنيا ضلمه وشموع قايده في كل مكان اتخض طلع يجري وهو بيقول : صافي يا صافي إنتي فين يا حبيبتي 

طلعتله صافي من الاوضه وهي بتقول بلهفه : في إيه يا محمود إنتي جيت يا حبيبي 

محمود : إنتي شايفه إيه..... جيت طبعا إيه اللي عامله ده هو النور قاطع النهاردة 

حبيبتي آسف اللي سبتك وحدك لحد دلوقتي وكمان النور مقطوع 

صافي  : بس النور مش مقطوع 

محمود بستغراب : النور مش مقطوع......وامال ليه طفيه النور وليه كميه الشموع دي كده هنولع  في الشقه وأبتدا محمود ينفخ في الشمع يطفيه ويفتح في النور 

صافي بغيظ: ليه بس كده يا حبيبي إنت مش رومانسي خالص 

محمود : هههههههههههههه أنا برضوه......أنا مش عارف ليه أنتو ربطين الرومانسية بشمع والضلمه يعني معرفش أكون رومنسي في النور أحب اوريكي أنا قد ايه رومنسي وشالها ورايح بيها علي اوضتهم 

صافي بتذمر : أستني بس 

انا مجهزة عشاء من الصبح بجهز فيه  وعمله تورتة كمان

محمود : وهو لسه شيلها منزلهاش قال: بعدين لما تعرفي بنفسك أني رومنسي درجة أولى وبامتياز 

صافي : نزلني يا محمود لو سمحت   النهاردة يوم مش عادي إنا عايزه احتفل باليوم ده معاك 

محمود: عارف وفاكر اليوم ده بس حابب يرخم عليها من ساعة دخوله الشقه أستنتج  بعد فتره هي عمله كده ليه 

محمود : يوم مش عادي ممممم.....النهاردة يوم تحرير سيناء مش كده 

صافي بغيظ : تحرير سيناء إيه يا محمود بقولك يوم مش عادي تقولي تحرير سيناء 

محمود : مممممممم....يبقي يوم المرأة العالمي 

صافي : مرأه وعالمي. ....إنت مالك النهاردة معقول مش فاكر 

محمود : طاب خلاص. ..خلاص. ..عرفت النهاردة عيد العمال 

صافي : لا ااااااااه أنا تعبت منك وسيباك وماشيه

محمود: شدها ليه تاني وهو بيضحك وبيقولها : هههههههه تعالي بس هو أنا اقدر أنسي يوم زأي ده.....ده اليوم اللي اتولدت فيه حبيبة قلبي وعمري كله......كل سنه وانتي معايا. ...كل سنة وأنتي حبيبتي مراتي ربنا يخليكي ليا يا قلبي وطلع من جاكت بدلته سلسلة فيها أول حرفين ليها وليه M&S  وقالها تسمحيلي 

صافي لفتله علشان يلبسهالها وهي بتقول : كنت فكرك نستني 

محمود : بهمس عند رقبتها بعد ملابسها السلسلة وأنا أقدر يا عمري انسي........ أصلا بسبب  اليوم ده انا عايش دلوقتي 

صافي لفتله بدموع في عينها من فرحته أن ربنا بعتلها واحد يحبها زأي محمود 

محمود شاف دموعها أتجنن : مالك يا قلبي 

صافي : مبسوطه 

محمود : كده تخضيني عليكي وبيمسح دموعها بشفافية كل دمعه بوسه علي خدها ويقول : مبسوطة تقومي تعيطي.... أنا قولتلك ميه مره مش بحب اشوف دموعك حتي لو سببها فرحه ......دموعك متنزلش أبدا طول منا عايش وفيه نفس فاهمه 

 

صافي بدلع :فاهمه 

محمود : بغمز من عينه إيه باقي مش هوريكي اد إيه أنا رمنسي 

صافي : هههههههههههه طب مش هتاكل الأول 

محمود : بعدين 

*****************

هههههههه القصه دي مفيهاش غير جوز الكناريا دول بس إنا  والله مررتي بتتعب  منهم قربت اشلها  😂

********************

عند عرفان في المستشفي 🏢

الحج وهدان : حمدالله علي السلامه يا أبني 

عرفان : الله يسلمك يا عمي 


فاطمه : بركه اللي قام منها علي خير يا وجيهة يا اختي 

وجيهة : نحمد الله كل اللي يجيبوا ربنا نحمده عليه 

الحج وهدان : تستهلي الحمد يا حاجه 

جاسمين : الف سلامه عليك يا أبيه 

عرفان : تسلميلي يا عيون ابيه عمله إيه إنتي 

جاسمين بحزن بأن علي ملامحها : كويسه 

محمد : حمدالله علي السلامه يا كبير 

عرفان : الله يسلمك يا حضرة الظابط محدش بيشوفك يعني 

محمد :  غصب عني والله الشغل إضعاف عليه بحاول 

اغطي علي غياب وسام لحد ميرجع 

وهدان : ملاحظ بنته وحزنها من فترة وهي لا بتاكل معاهم زي الأول ولا بتضحك ولا تهزر ديما قاعدة لوحدها في اوضتها عايز يعرف مالها ويخفف عليها تعبها فقال 

وهدان : تعالي معايا يا جاسمين نتمشه شوية 


جاسمين وافقت ورحبت بطلب أبوها بسرعه هي خايفه تشوف وسام أو بمعني أصح خايفه من  المواجة لتكون مش في صلحها 

جاسمين : حاضر يا بابا        

 خدها وراح بيها مكان بسيط وهادي 

وهدان : مالك فيكي إيه أنا ملاحظ عليكي من فترة 

إنك لا بتقعدي معانا زأي الأول......ولا بتاكلي معنا علي سفره وحده وعلي طول قفله علي نفسك شاردة وحزينه 

جاسمين بدموع : مافيش يا بابا 

وهدان : طيب سبب الدموع اللي شيفها في عيونك دي أيه 

مريم : ملهاش سبب 

وهدان : وسام مش كده 


جاسمين عيطت أكتر 

وهدان : بس حبيبتي أنا ابوكي قوليلي عملك إيه زعلك منه الزعل ده كله 

جاسمين : مش هينفع يا بابا لازم أسمع منه الأول هو ليه عمل كده 

وهدان : طب عمل إيه يا بنتي وسام طول عمره راجل انا اللي مربيه دا أبني مش إبن أخويا وعمره مايعمل 

الغلط أبدا 

جاسمين : ......ساكته فضلت الصمت 


 الحج وهدان: طيب انا هسيبك علي راحتك لما أشوف آخرتها إيه 

&&&&&&&&&&&&&&&&&

عند عرفان في المستشفي 🏢


محمد ل عرفان  : هتطلع من هنا إمتي علي كده 

عرفان بمكر : بيهمس لمحمد وأنت عايزني  اطلع من هنا ليه أنا مرتاح هنا أنت في حاجة مضيقك 

محمد بكذب : وأنا إيه اللي هيضيقني أهم حاجة تكون بخير يا واد عمي 

عرفان : لا أطمن أنا  بخير قوي كمان الدكتور جاسر مش سيبني لحالي وأصل .........كل شويه ياجي يسأل عليه 


محمد أتغاظ أكتر بس فضل الصمت آخر مره قالها مش هعترض طريقك لا بخير ولا بشر 


وهو شايف بعنيه إهتمام جاسر بعرفان ووجوده الدائم عندهم  رغم أن المكان مش مكان عمله....... شايف وساكت كرمته وكبرياءه منعينه  يتكلم كل يوم يشوف تقرب جاسر ليهم وساكت 


مريم كمان ملاحظه بعده عنها وتجهله ليها من ساعه أخر مره لما أهنتة قدم الكل وهو بعد خالص عنها وده مديقها جدا نفسها يرجع يسألها زأي الأول......يغير عليها.... يثور ....يغضب. ..بس البرود ده هي مش حبه ولا متقبله وبتكلم نفسها وتقول /

كده يا محمد من أول أزمه بنا  تنسحب فحبت تغيظه وتعصبه عايزه ترجع محمد حببها  من تاني ليها فقالت 

 

 مريم :أبيه عرفان 


عرفان : مممممممم عايزه حاجة 


مريم : أيوه أنا  الدكتور جاسر كان أقترح عليه أدخل قسم أطفال وأنا وفقت إيه رئيك أدخله  أنت شايف هيكون  مناسب ليه أكتر من أسنان ؟؟


عرفان عارف مريم بتقول كده ليه عايزه تدوب الجليد اللي قاعد قدامها 


عرفان بمكر : والله جاسر ده بيفهم عده العيب إنتي فعلا متنفعيش غير أطفال تلقي شافك رايقه وناعمة قال دي متنفعش غير أطفال 


محمد جاب آخره مش قادر يسمع كلامهم تاني.....كلام مجرد كلام 

محمد بعصبيه : بعد ازنكم أنا ماشي وحمدالله علي سلامتك يا واد عمي 


فاطمه : ليه يا ولدي منتى قاعد معنا شوية خليك لما يجي وسام وتشوفه وتسلم عليه  ونقعد كليتنا مع بعض ......إلا بالحق هو فين وسام 


ردت عليها وجيهة : أكتر من شهر مش بيروح شغله لما أطمن علي أخوه راح النهاردة وسهام كمان روحت تغير هدومها 

وتجهز أكل ل عرفان مش حبه  يأكل من أكل المستشفي 


فاطمة : سهام دي بينلها بنت حلال مصفي ربنا عوض عليه بيها بعد اللي متتسمي 

وجيهة : معاكي حق يا حجه سهام زينت البنته كلاتهم 

محمد : انا ماشي حد عايز حاجة قبل مامشي 

لسه محمد مخلصش كلامه والباب خبط ودخل جاسر 

جاسر : سلام عليكم 

كل الموجودين : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


جاسر ل عرفان : لا النهاردة في تحسن جامد كده أقدر أقولك حمدالله علي سلامتك بجد


عرفان : الله يسلمك يا دكتور تعبتك معايا والله 


جاسر : تعبك راحه يا عم أنت ...هو أنا اشتكت لك 


وجيهة : أقعد يا ولدي هضلك واقف أكده 


جاسر : معلش يا حجه مستعجل أنا جيت أشوف عرفان  ونازل  أسيوط  كل سنة وأنتم طيبين الدراسة 

بدأت وأول سكشن يوم السبت وجهة كلامه لمريم وقال : 

منتظرك يا أنسه مريم 

مريم بابتسامة وسعه قصده تغيزظ محمد اللي كان

ماشي أصلا بس شاف جاسر قعد 

مريم : أن شاء الله هتلقيني في أول محضره ليك أنا متحمسه أوي للقسم اللي حضرتك اخترتهولي 

محمد :نار🔥........دخان.......غليان.... عفريت😈👿 الدنيا كلها ركبه.... هيتجن من اللي شايفه وسمعه هيولع من الغيظ والغيرة عليها.......بس ساكت 


جاسر : هو إنتي إخترتي القسم ده 


مريم : طبعا مش حضرتك اللي نصحتني بيه 


جاسر : ههههههههه علي فكره هو ليق عليكي إنتي فيكي براءة زأي براءة الأطفال وتعرفي بعد كده تتعملي معاهم الأطفال دول عايزين معامله خاصة 


عرفان : هههههههه أنا والله لسه قيلها نفس الكلام 


مريم : اصدقم إيه بكلام ده إني طفله 


جاسر : لا طبعا مين قال كده إنتي .......


وجيهة شايفه محمد من نظرات عنيه أنو خلاص شاط......ولع نار 🔥 حبت تلحقه قطعت جاسر وقالت : جاسر يا ولدي تعرف تقسلي الضغط شكله وطي عليه وخدته وطلعت بيه بره الاوضه 


عرفان بمكر ل محمد : إيه يا واد عمي مش كنت ماشي رجعت في كلامك ولا إيه 


محمد وعينه مليانه وجع وكسره وهو بيبص علي مريم: لا يا ود عمي مرجعت في كلامي ولا حاجة أنا 

عمري مرجعت في كلام قولته فتكم بعافيه وساب المكان 


بعد مطلع محمد 🌸


فاطمة : ليه كده يا مريم إنتي خابره  أن محمد بيعزك 

         ليه ديما بتحبي تجرحيه 

مريم : أنا يا مرات عمي. .....أنا........بجرح محمد 


فاطمه : أيوه إنتي خابره زين بكلمك مع الشاب ده 

مش هيعجب ولدي ولا هيرضي بيه وهيضديقه 


مريم :ليه بأي مش البيه أبنك خاطب مالو ومالي بأي 


عرفان بعصبيه : كلمي مرات عمك كويس 


مريم : أنا أسفه. .... بس إنا معملتش حاجه غلط 

ده الدكتور اللي هيدرسلي المده بتاعتي وبكلمه في 

وجود الكل مافيش كلام قولته اتكسف منه 


فاطمة : إنتي حره يا بنتي اللي شايفه في صلحك أعمليه 

ووجهة  كلامها ل عرفان : إتصل بعمك يا ولدي شوفه اتاخر ليه بره هو وجاسمين علشان نعاود البلد

وفعلا جه وهدأن وخد مرته وبنته ومشيو


فضلت مريم وعرفان لوحدهم 

مريم قاعده حزينة حست أنها ذودتها معاه عرفان لاحظ صمتها وحزنها اللي بأن علي ملامحها 


عرفان : كفايه مكبره وعتذري لواد عمك إنتي ذوتيها أوي معاه 


مريم : هو جرحني أوي يا أبيه خليه يدوق نفس اللي إنا بتعذب بسببه 


عرفان : محمد مش هيسكت كده كتير أنا خايف في

يوم يقتل الرجل ويبقي زنبه في رقبتك 

إنتي مش شايفه بيصله أزي لو الملامه كان قطعه حتت قدمنا 


مريم : أنا مش بعمل حاجة غلط يا أبيه كلامي معاه قدم الكل وفي حدود 


عرفان : أنا خابر زين اللي بتقوليه ولولا كده كنت أنا بذات نفسي كسرت رقبتك ........... بس اللي إنا اشوفه صح 

محمد شيفه غلط علشان الواحد بيعتر حبيته 

ملكيه خاصة ليه وبس مش مسمحوح لحد 

حتي النظر ليها 


مريم : يا سلاااام ..........اشمعنا إحنا نقبل بحد يشركنا في اللي بنحبه 

قالت كده بتسرع من غير ماتفكر شهقت بهمس 

وحطت أيدها علي بوها 

عرفان بمكر : إنتي بتحبيه يا مريم 

مريم بصوت مرتبك : أنا........أنا. .......

عرفان : طيب ليه من الأول رفضتيه وجرحتيه قصد 

الكل وبعملتك دي راح يخطب بنت منعرفلهاش أصل من فصل 

مريم : ..........ساكته 

هتقولو إيه إبن عمها شك في أخلاقها ومد أيده عليها 

ضربها وهنها وكسر لها تليفونها 

مش قادرة تتكلم وعرفان لاحظ توترها مرديش 

يزودها عليها 

عرفان : طب خلاص متزعليش نفسك عاد ونتبهي 

ل كليتك ومذاكرتك وأن شاء تتعدل

نهاية الفصل الثاني 

الكاتبة زهرة الريحان

꧁꧁꧁♡꧂꧂꧂


 لمتابعة الفصل الجديد اضغط هنا  

 للرجوع الفصل السابق

 اضغط هنا لمتابعة؟ ألبوم الرواية اضغط هنا 


تعليقات