رواية لم يكن حبا هذا هو الحب


 إقتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــباس من 
لم يكن حبا هذا هو الحب 
بقلم 🍀الكاتبة زهرة الريحان🍀 
قالها بتوسل أكتر : شريفه ارجعيلي 

بصوت مخنوق بالدموع  : أرجع لك إزاي يا محمود 
ببساطه كدا عايزني أرجع 

اتعصب وكلامه بقي حاد وقاسي زي طبعه : ماهو لازم ترجعي مبقاش قدامك حد غيري 

بتحدي قوي : لياااا ربنا ..ربنا موجود 
وبعدين لازم تفهم حاجة واحده انا لو هشحت فى الشارع و امد ايدي للى رايح واللى جاي 
هشحت ومش هرجعلك برضوا 

فين حبك لياااا 
صرخ بيها بصوته كله 

جاله الرد فى خلال ثوني منها : ماااات حبك فى قلبي مااات 

بيترجاها هنا : انا خلاص مش عايز أولاد 
عايزك إنتي وبس 
مش مهم ابقي اب انتي عندي اهم 

شريفه : محمود بلاش تضحك على نفسك إنت عارف السبب الحقيقي ورا تأخر الحمل عندي متاكد العيب من مين

 العيب من مين يا شريفه 
ومين السبب فى تأخر الحمل 
قالها بخوف شديد ورعب وصوت متلخبط خايف ومرعوب 

إبتسمت إبتسامة حزينه مليانه سخرية : انا عارفه إن السبب منك من اول تحليل عملته وانا عارفه

محمود بضربات قلب سريعه : عارفه 
اتلخبط جدا فى الكلام و ارتبك : عارفه ايه انتي انتي بتقول ايييه 

بحزن على حالته جاوبته : عارفه إنك لايمكن تخلف فى يوم من الأيام 

عارفه ورغم دا متكلمتيش 

بحزن ردت عليه : ايوة وسبتك تقول للكل إنك سليم وتحاليلك كلها سليمه رغم إنى شفتها و اطلعت عليها كلها وكلها بتقول انك لايمكن تخلف 

سأل بدموع متحجره فى عيونه تشبه بالظبط قلبه الحجر  : وليه سكتي 
ليه متكلمتيش 

علشان بحبك سكت 
قالتها بدموع وصوت يدوب مسموع 

يعني اهو بتحبيني 
قالها بفرحه وحماس مكنش مصدق نفسه انه سمعها بتقول بحبه بس حماسه مستمرش كتير قى ثواني شريفه قالتله : كنت يا محمود كنت 
لو سمحت كفايه إحنا بقالنا ست شهور مطلقين ايه ال فكرك بيا 

مسكها من درعها بعنف وهزها جامد : وانا من أمتي نسيتك 
انا هفضل وراكي زي ضلك
البنت ال انتي فرحانه بيها أوووي وبخدمتها  
انا ال كنت سبب فى دخولها المستشفي 
علشان يكون واضح قدامهم وقدام الكل انو تقصير منك ويتردوكي 
وانا السبب فى طردك من المحل وانا وانا وأنا انا السبب....

قطعت كلامه لما صرخت فى وشه : انت اييبه انت شيطان 
انا فى يوم من الايااام كنت بحب شيطااان 

لاااا مش شيطان بحبك ومقدتش اعيش مع غيرك ولا من غيرك 
ارجعي لعقلك

دا يبقي اخر يوم فى عمري 
اطلع بررررا برررا برررا
ننزل لنهاية صفحة المدونة ونعمل متابعة   
👎👎👎👎

تعليقات